‘Enthousiaste groep jonge mensen, erg prettig om mee te werken. Prachtige strijkersklank’

Niek Idelenburg – tenor en dirigent

 

‘Ik kijk met een goed gevoel terug naar het concert in de Doelen; ik voelde mij echt gedragen door het orkest, en de “Aus Liebe” aria was een hoogtepunt voor mij.’

Johannette Zomer – sopraan

 

‘De samenwerking met Collegium Delft in de Mis in c-moll van Mozart was erg fijn. Het is een enthousiast en professioneel ensemble en ik kijk er met veel plezier op terug!’

Katrien Baerts – sopraan

Camerata Delft

Nieuw geluid in oude muziek

 

Camerata Delft staat voor persoonlijke, fantasievolle uitvoeringen van voornamelijk 17e en 18e eeuwse kamermuziek op bijzondere locaties. Oorspronkelijke barokmuziek met een ‘nieuw geluid’: variatie in bezetting en instrumentarium, eigen arrangementen, hecht en levendig samenspel, kennis en ervaring, sprankelende concerten en inspirerende optredens. Regelmatig staan hedendaagse composities geprogrammeerd naast oude meesterwerken, zodat een brug ontstaat tussen oude en nieuwe muziek.

 

Camerata Delft bestaat uit ervaren en bevlogen musici die allen werkzaam zijn op diverse terreinen binnen de klassieke en hedendaagse muziek. Daarnaast verdiepen zij zich voortdurend in de uitvoeringspraktijk van barokmuziek, waarbij zij regelmatig geschoold worden door specialisten als Lidewij van der Voort, Johannes Leertouwer, Lucia Swarts, Frank de Bruine en Nico van der Meel. De musici spelen afwisselend op barok- en ‘moderne’ instrumenten.

 

Camerata Delft heeft een sterke band met de stad die het ensemble haar naam geeft. Het ensemble werkt samen met instanties als Museum Prinsenhof, World Art Delft en Historisch Joris. Het trad diverse keren op voor genodigden van zowel de huidige als de vorige burgemeester van Delft, die Camerata Delft als ‘een icoon voor de stad’ betitelde. Het jaarlijkse Vriendenconcert in de Oud-Katholieke Kerk is inmiddels traditie. Ook neemt het ensemble regelmatig deel aan diverse festivals die in de stad plaatsvinden. De serie zondagochtendconcerten in kleine bezetting, voorheen in Museum Paul Tetar van Elven tegenwoordig in World Art Delft, maakt de band tussen ensemble en stad compleet.

 

Daarnaast is Camerata Delft regelmatig te horen op andere plaatsen binnen en buiten de regio.  Het ensemble was op radio en tv onder andere te gast bij De Tiende van Tijl en Opium op 4.

 

 

 

Collegium Delft

Inspirerend musiceren

 

Onder de naam Collegium Delft treden de musici van Camerata Delft op als begeleidingsensemble. Dit ensemble begeleidt (kamer)koren of solisten in met name de barok- en klassieke werken: cantates, passionen, missen en oratoria. Maar ook moderner werk en hedendaagse muziek valt onder het repertoire; het ensemble is flexibel van samenstelling en breed inzetbaar.

 

Voor Collegium Delft wordt de vaste bezetting van Camerata Delft waar nodig aangevuld met bevriende collega’s die dezelfde fantasievolle manier van musiceren hoog in het vaandel hebben staan.

 

De musici van Collegium Delft spelen meestal op ‘moderne’ instrumenten, maar ook een ensemble met barokinstrumenten is mogelijk. Alle musici hebben zich geschoold in de uitvoeringspraktijk van oude muziek en zijn tevens opgeleid als uitvoerders van hedendaagse composities.

 

Het ensemble treedt regelmatig op met het Philharmonisch Koor Toonkunst Rotterdam (onder andere de Mattheus Passion van Bach in De Doelen en op Texel, Mozart’s Mis in c en McMillans Seven Last Words) en met het Amsterdams Bach Consort (onder meer in het Weihnachtsoratorium van Bach en het Requiem van Mozart in Tivoli Vredenburg). Maar ook met kamerkoren als Delft Blue,  Vocaal Ensemble Coqu en het Drechtsteden Bachkoor (op het Bachfestival Dordrecht 2016). Dirigenten die graag met Collegium Delft werken zijn onder anderen Maria van Nieukerken, Nico van der Meel, Niek Idelenburg en Arjen Leistra.

Met het professionele kamerkoor PA’dam onder leiding van Maria van Nieukerken maakte Collegium Delft een cd met Bach’s Goldberg Variaties in een arrangement voor koor en barokensemble van componist Gustavo Trujillo.

 

Collegium Delft hecht aan een inspirerende samenwerking met koor en dirigent, op basis van wederzijdse waardering. Het ensemble streeft daarbij naar uitvoeringen op een zo hoog mogelijk niveau.

 

Vaste musici

‘If music
be the food of love –
play on!’

(Shakespeare)

 

‘Je lievelingsmuziek spelen,  met je beste muzikale vrienden, voor een enthousiast publiek – wat valt er nog meer te wensen?’

 

Roosje Reumkens-Dillingh

 

Roosje Reumkens-Dillingh begon op 4 jarige leeftijd met vioolspelen op de muziekschool in Delft.

Via het Rotterdams Hellendaal Vioolinstituut kwam ze terecht in de jong talentklas van het Rotterdams Conservatorium, waar ze studeerde bij Vaclav Novak. Verder volgde ze lessen bij o.a. Benzion Shamir, Jean-Jaques Kantorow en Zachar Bron.

Met het Rotterdams Jeugd Kamerorkest en het vooropleidingsorkest van het Rotterdams conservatorium, waarvan zij beiden concertmeester was, maakte ze reizen naar o.a. Italië, Denemarken, Frankrijk, Tsjechië, Japan, Amerika en Rusland. Regelmatig trad ze ook op als soliste.

In 2001 studeerde ze af met een 9, waarna ze de master opleiding (tweede fase) aan het Sweelinck conservatorium te Amsterdam volgde bij Johannes Leertouwer.

Roosje speelde in verschillende orkesten en ensembles, waaronder het Laurens Bachorkest te Rotterdam, waar ze concertmeester was.

Sinds januari 2003 is ze als vast lid verbonden aan het Nederlands Kamerorkest.

Roosje bespeelt een Montagnana viool uit 1729, haar ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

 

 

 

Quirine van Hoek

 

Quirine van Hoekbegon op 6 jarige leeftijd met vioollessen aan de Hengelose muziekschool bij Akke Wiersma.

Ze studeerde bij Ilona Sie Dhian Ho aan de ‘van Zweden School of Music’ in Enschede en later aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ze ook geregeld les had van Jaring Walta.

In 2009 sloot ze haar Bachelor studie succesvol af bij Chris Duindam aan het Utrechts Conservatorium. Hier volgde ze tevens barokvioollessen bij Antoinette Lohmann. Haar Master examen in 2011 aan ditzelfde conservatorium werd beoordeeld met een 10.

Ze volgde masterclasses bij o.a. Mauricio Fuks, Jaap van Zweden, Ivry Gitlis, Liviu Prunaru, Kees Hülsmann en Yayoi Toda.

Quirine was gedurende vier jaar primarius van het Graziakwartet waarmee ze in 2009 een maand aan de Accademia Musicale Chigiana bij het Alban Berg kwartet studeerde en vele concerten verzorgde in Nederland. Met accordeoniste Ellen Zijm vormt Quirine het bijzondere duo De Thuiskomst.

Quirine soleerde met verschillende orkesten in Nederland in concerten van Bach, Vivaldi, Mozart,  Bruch, Mendelssohn en Tchaikovsky. Ze remplaceert regelmatig in orkesten als het Koninklijk Concertgebouw Orkest, Het Gelders Orkest, de Radio Kamer Filharmonie en Combattimento Consort Amsterdam. Daarnaast is ze vast lid van het Haagse strijkorkest Ciconia Consort en kernlid van Combattimento, het ensemble dat voortbouwt op het erfgoed van Combattimento Consort Amsterdam.

 

 

 

Machteld van Delft

 

Machteld van Delft studeerde aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam waar zij in 1991 haar diploma behaalde. Zij had les van Peter Brunt en Herman Krebbers. Tevens volgde zij cursussen bij Sandor Vegh, Andre Gertler en Nilla Pierrou.

Na haar studie speelde zij in verschillende orkesten en ensembles waaronder het Rotterdams Philharmonisch Orkest, waar zij werkte met dirigenten als Bernard Haitink, Valerie Gergiev en Simon Rattle.

Daarnaast speelde zij met een eigen strijkkwartet vele concerten, regelmatig in samenwerking met Jaap van Zweden.

Momenteel is Machteld werkzaam bij Holland Opera (voorheen Xynix Opera) waarmee zij als concertmeester en solo-violist vele productie’s in binnen- en buitenland heeft gespeeld. Enkele daarvan zijn: L’Orfeo (Monteverdi) in samenwerking met gitarist Eric Vaarzon-Morel; Blauwbaard, een nieuw gecomponeerde opera van Chiel Meijering.
Ze was als soloviolist te horen in de kerstvoorstelling ‘Het meisje met de zwavelstokjes’ (2009) op muziek van o.a. Oene van Geel en Jasper le Clercq (Zapp-kwartet).

Ook is Machteld concertmeester bij het Amsterdams Bach Consort o.l.v. Niek Idelenburg. Dit ensemble (koor en orkest) legt zich toe op zowel barok als modern gecomponeerde werken met als vaste speellocatie’s de Waalse kerk, de Duif en de Noorderkerk in Amsterdam.

Onlangs speelde zij in de populaire zaterdagmiddagserie van de  Noorderkerk een solowerk van Daan Manneke, ‘La melodie passagere’, te beluisteren via Youtube.

 

 

 

Siebe Visser

 

Siebe Visser  studeerde muziekregistratie en vervolgens altviool aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, bij Liesbeth Steffens, Ferdinand Erblich en Vladimir Mendelssohn.

Na het behalen van zijn diploma muziekregistratie in 1993, richtte hij zich verder uitsluitend op zijn carriere als altviolist. In 1998 behaalde hij het diploma uitvoerend musicus en speelde daarna als freelancer in bijna alle Nederlandse orkesten en onder topdirigenten zoals Pierre Boulez, Valéri Gergiev en Edo de Waard.

Hij werkte ook samen met oude muziekspecialisten als Frans Brüggen, Ton Koopman en Philippe Herreweghe.

Maar het liefst speelt hij kamermuziek en in kleine ensembles. Sinds 1998 is Siebe Visser de altviolist van Insomnio, een ensemble dat uitsluitend hedendaagse muziek speelt. Dit ensemble speelde reeds op vele gerenommeerde buitenlandse festivals onder andere in Duitsland, Noorwegen, Finland, Zuid Afrika en Hong-Kong

Siebe Visser is tevens aanvoerder van de altviolen van RBO Sinfonia en vormt een duo met Lotte Beukman met wie hij al vaak samen musiceerde in diverse kamermuziekformatie

 

 

 

Lotte Beukman

 

Lotte Beukman studeerde cello aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Godfried Hoogeveen en Dmitri Ferschtman. Tijdens haar studie volgde zij masterclasses bij o.a. Bernard Greenhouse en Zara Nelsova. Ook maakte zij deel uit van diverse internationale jeugdorkesten.

Lotte remplaceerde regelmatig in de diverse beroepsorkesten en -ensembles zoals Amsterdam Sinfonietta, het Schönberg Ensemble, het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Koninklijk Concertgebouw Orkest en het Residentie Bachorkest.

Naast haar werk als cellodocent, optredens als soliste bij amateurorkesten en solo-recitals concentreert zij zich momenteel voornamelijk op kamermuziek en oude muziek.  Als continuospeelster speelt ze zowel op ‘moderne’ als op barokcello. Onder leiding van gambist Ralph Rousseau Meulenbroeks bekwaamt zij zich tevens in het viola da gamba spel.

Lotte is oprichter en artistiek coördinator van Camerata Delft.

 

 

 

Andrew Clark

 

Andrew Clark studeerde piano en viool aan de Universiteit van Cambridge en werkte na zijn studie als violist en altviolist in verschillende orkesten in Duitsland, Italië en Nederland. Daarnaast ontwikkelde Andrew zich steeds meer als pianist en klavecinist en besloot hij uiteindelijk zich volledig op deze instrumenten toe te leggen.

Andrew’s concertpraktijk omvat het spelen van continuo in grote en kleinere ensembles, het geven van concerten met het mede door hem opgerichte ensemble Luci Serene, het begeleiden van liedrecitals en het geven van solorecitals op klavecimbel. Hij was onlangs te horen als continuospeler bij het Prinsengrachtconcert 2009 met sopraan Danielle de Niese. Voor dit concert maakte hij ook de arrangementen.

Andrew is een veelgevraagd begeleider van vocale masterclasses in binnen- en buitenland en werkte onder meer samen met Evelyn Tubb, Anthony Rooley en Carolyn Watkinson.

In Nederland werkt hij nauw samen met zangpedagoge Marjan Kuiper.

Naast deze bezigheden componeert en arrangeert hij, zowel in moderne als in barokstijl.

 

 

 

Elly van Munster

 

Elly van Munster (theorbe) studeerde aanvankelijk klassiek gitaar bij Stanley Noordpool aan het Brabants Conservatorium. Vervolgens haalde zij haar doctoraal Spaans aan de Universiteit van Utrecht. Uiteindelijk keerde zij terug naar de muziek en behaalde in 1994 het Staatsexamen luit.

Behalve als solist treedt zij regelmatig op als begeleider van zangers en instrumentalisten en als continuospeler in ensembles.

Zij speelde in een groot aantal barokopera’s in Nederland en in Frankrijk, steeds onder leiding van Frédérique Chauvet (Barokopera Amsterdam).

Met de blokfluitiste Alice Gort-Switynk vormt zij ensemble Rossignol, met de mezzosopraan Margot Kalse Duo Seraphim, met de sopraan Hilde Van Ruymbeke Duo Rosemont.

Ze maakt verder deel uit van ensemble Fortuna dat zich toelegt op 14e eeuws Middeleeuws repertoire. In dit ensemble bespeelt zij de plectrumluit.

Samen met de sopraan Sinje Kiel won zij in juni 2002 de eerste prijs en publieksprijs bij het concours voor Oude-muziek ensembles in Berlijn, Alte Musik-Treff Berlin.

 

 

 

Imre Rolleman

 

Fluitist Imre Rolleman werd in 1975 in Rotterdam geboren. Op 9 jarige leeftijd kreeg hij zijn eerste fluitlessen bij de plaatselijke muziekvereniging te Lekkerkerk.

Na het behalen van zijn Havo-diploma begon Imre zijn studie bij Jo Hagen aan het Rotterdams Conservatorium. In 1998 behaalde hij zijn Docerend Musicus diploma met een 8,5 om in 2000 zijn studie af te ronden met een 9,5 voor zijn 2e fase diploma.

Regelmatig nam Imre deel aan diverse concoursen, waaronder het Nationaal fluitconcours, Stichting Jong Muziektalent Nederland en het Prinses Christina Concours. In 1989 kwam Imre’s muzikale leven in een stroomversnelling. Naast twee solo-optredens met het Nationaal Jeugdorkest trad Imre vanaf dat jaar regelmatig op in het NCRV-radioprogramma ‘Muziek in vrije Tijd’. Tijdens zijn studie remplaceerde hij meerdere malen bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en het Doelenensemble.

In 1999 was hij solist bij het Leidens Sinfonietta en won in 2000 de ‘Prix d’Harmonie’. Imre remplaceert regelmatig bij het RBO Sinfonia en de Marinierskapel.

Naast zijn werk als fluitdocent bij muziekverenigingen speelt Imre sinds 2009 bij diverse musicals, is sinds de oprichting fluitist bij het kamermuziekensemble De Bezetting Speelt, is fluitist bij het Dordts Kamerorkest, het Laurensbachorkest en diverse ad hoc ensembles en -orkesten. Met pianist Jeroen Liedorp en zangeres Jenny Haisma verzorgt Imre regelmatig concerten op de kleinere podia, vaak in opdracht van de Stichting Muziek in Huis.

 

 

 

Douwe Jan van der Meulen

 

Douwe Jan van der Meulen speelt hobo vanaf zijn tiende jaar. Hij studeerde bij Pauline Oostenrijk aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij in 2004 zijn bachelor-diploma behaalde. Tevens volgde hij lessen bij Jan Spronk, Han de Vries en Alfredo Bernardini. Van 2004 tot 2006 studeerde Douwe in de tweede fase aan de Hogeschool van de Kunsten Utrecht bij Ernest Rombout. Hij volgde masterclasses bij onder andere Hansjörg Schellenberger, Omar Zoboli en Sarah Francis. Daarnaast heeft hij lessen gevolgd bij barokhobospecialist Frank de Bruine.

Douwe heeft als solo-hoboïst geremplaçeerd bij het Gelders Orkest en het Orkest van het Oosten. Hij is 1e hoboïst van het Laurens Bachorkest te Rotterdam en treedt regelmatig op met het RBO Sinfonia, vaak als 1e hoboïst. Douwe werkte onder andere met dirigenten als Jan Willem de Vriend, Lev Markiz, Ernst van Tiel, Otto Tausk en Lucas Vis.

Als solist was Douwe te horen in de Symfonie Concertante van Haydn, het dubbelconcert voor fluit en althobo van Honegger, tijdens de première van Elger Niels’ ‘De Profundis Clamavi’ voor koor, tenor en hobo, en in het hoboconcert in d-klein van Tomaso Albinoni waarvan een studio-opname werd gemaakt voor radio 4.

Douwe is lid van het Wervelwind Ensemble waarmee hij onder andere concerteerde in het Amsterdamse Concertgebouw. Ook speelde dit ensemble op enkele muziekfestivals waaronder de Gelderse Muziekzomer, het Kameropera-festival te Zwolle en het  YO-operafestival in Utrecht.

Douwe is als hobodocent verbonden aan de muziekschool Alphen aan den Rijn en heeft daarnaast een privélespraktijk.

 

 

 

 

Recente gastmusici

 

Valerie Colen – hobo
Marjolein Koning – hobo
Floris Onstwedder – trompet
Heleen Meijer – sopraan
Leonore Engelbrecht – sopraan
Annette Stallinga – alt
Adrian Fernandez – tenor

Rosalinde Kluck – altviool

Ursula Dütschler – klavecimbel

Renske Ligtmans – klavecimbel/orgel
Judith Verona Martin – viool
Femke Huizinga – altviool

 

 

 

Organisatie

 

Stichting Camerata Delft

Gelderswoudseweg 5

2735 PB Gelderswoude

info@cameratadelft.nl

 

Ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 27322740

Bankrekening NL71 RABO 013 28 41 150 t.n.v. Stichting Camerata Delft, Gelderswoude

 

Lotte Beukman – artistiek coördinator

Andrew Clark – artistiek leider

Machteld van Delft – zakelijk leider

 

Bestuur

Jan Maarten Slagter – voorzitter

Hugo Wink – secretaris

Alijd Eijssen-Bunge – penningmeester

 

Comité Van Aanbeveling

Mw M. van Bijsterveldt-Vliegenthart – burgemeester van Delft

Barend Schuurman – dirigent

Johannes Leertouwer – violist en dirigent

Nico van der Meel – zanger

Prof. Dr. Ir. Tim van der Hagen – voorzitter college van bestuur TU Delft

Prof. Dr. Ir. Jacob T. Fokkema – emeritus TU Delft

Mr. Michiel van Haersma Buma – dijkgraaf Hoogheemraadschap Delfland

 

Verplichte publicaties ANBI-status

CAMERATA

COLLEGIUM